Hvorfor du ikke skal frygte Amazon
Amazon bliver for mange danske webshopsejere et succeskriterie. Som de fleste har hørt, læst eller set, så er Amazon verdens største online handelsplatform. De har en rekord på et gennemsnitligt antal ordre på 600 i sekundet målt henover kampagnen “Prime Day”. Dette er vel og mærke kun med udgangspunkt i deres egne varehuse, som står for de produkter de selv forhandler – og dem som benytter sig af Fulfillment By Amazon (FBA).
Amazon, FBA eller Seller
Mange tror fejlagtigt at Amazon kun forhandler og sælger sine egne produkter, lidt som de webshops vi selv driver her i Danmark. Det er IKKE sandt. Mere end 40% af Amazons omsætning og ordrer, de kommer fra deres “Sellers”. En Seller kan være en virksomhed, som selv til daglig driver webshop, har eget brand eller produkt og selv kan varetage forsendelser. Amazon Sellers kan sammenlignes med en mere fyldestgørende version af Google shopping, hvor kurven, betalingssystemet og alt andet end selve forsendelsen, bliver varetaget af Amazon.
Passer din virksomhed med (bare en) de nedenstående, så skal du ikke frygte Amazon – men glæde dig til at de kommer.
- Du har en webshop, hvor du køber produkter ind billigt og sælger dem dyrere. Din webshop forhandler brands eller produkter. Du ønsker at øge salget og prøve kræfter med en anden platform end Google og Facebook. Du har en profitmargin på dine produkter, der tillader, at du vil kunne betale en gennemsnitlig “provision”/fee på 15% af din omsætning pr. Ordre inkl. Moms.
- Du har en virksomhed, som sælger et nyt fysisk produkt. Produktet bliver produceret i udlandet- eller egen produktion. Frem for at sælge dine produkter til forhandlere, som også skal tjene på produktet, kan du med stor fordel sælge på Amazon i stedet. Mange forhandlere, om det er webshops eller fysiske butikker, vil i de fleste tilfælde mindst kræve en fortjeneste på 15% af slutbruger prisen på produktet. Derfor vil man som virksomhed med egne produkter, kunne glæde sig til at Amazon kommer. Du kan springe et mellemled over og betale Amazon 15% af salget, frem for at give det til en forhandler.
Få en bid af kagen
Den skarpe læser har med garanti gennemskuet, at man ikke skal føle frygt, hvis man sælger fysiske produkter over nettet.
På Cleanmarkt.de arbejder de flittigt med Amazon i Tyskland. I Tyskland har Amazon en markedsandel på 25% af alt online handel. Det er ensbetydende med at de igennem de seneste 10 år har øget markedsanden med 14,3 procentpoint (Kilde). Cleanmarkt passer på den første af de to beskrevne typer virksomheder. Selvom de forhandler et brand (Nilfisk), så har de oplevet styrken af Amazon allerede. Eftersom de indtil videre kun arbejder med Amazon fra deres tyske afdeling, så føler de sig godt klædt på til, når Amazon kommer til Danmark.
Ydermere føler de ej heller et stort pres, eftersom de har valgt at byde Amazon velkommen med åbne arme, frem for at lade frygten tage over. Den største fordel ved platformen, har vi dog fundet ved de 15% som Amazon tager af salget. Selvom det kan virke voldsomt, så er det nemt at beregne sin udsalgspris, ud fra det. Vi skal ikke holde øje med CPA’er fordelt på 3 forskellige platforme, fordelt på produktgrupper med forskellige fortjenester, ej skal vi heller frygte de pludselig stiger i vejret, så vi ikke tjener noget på produktet. Ved de 15% af salget har vi altid et udgangspunkt og et stensikkert beløb, som vi kommer til at tjene på hver enkelt produkt.
Amazon Seller er nøgleordet for dig, som ønsker en bid af kagen når Amazon kommer til Danmark. Om du har dit eget brand – eller er forhandler, så har du rig mulighed for at tjene penge på Amazon.
[activecampaign form=1]
[activecampaign form=3]