Amazon kommer: Skal jeg kæmpe eller se det som en mulighed?

Medierne har, som de plejer, gjort et rigtigt godt stykke arbejde for at blæse en storm op. Med overskrifter som “Amazon kommer til at koste mange danske arbejdspladser” og “Giganterne ruster sig til kampen i mod Amazon”, har den kæmpe store platform allerede gjort et kæmpe indtryk på mange af os.å har de været stærkest på produktgrupperne bøger og elektronik, men noget tyder på, at det skal være slut.

Med det sagt, så er der også grund til at forberede sig. Hvis man kigger på deres markedsandele i US og de europæiske lande, hvor de har været i mange år, så kan man godt blive bekymret. Selvom mange ikke har bemærket det endnu, så er Amazon danskernes 4. Mest brugte “webshop”. Det er en markedsandel, som dog kun ligger på et par procent, men det er stadig værd at tage i betragtning.

Når Amazon kommer, så har du 2 muligheder. Kort sagt, så kan du tage kampen op eller få en bid af kagen. Hvad skal du gøre? Det ved du bedst selv. Det er ikke alle virksomheder som har en avance, som gør, at de vil kunne sælge online. Her kan du dog få nogle grunde til, hvorfor du enten skal overveje det ene eller det andet.

Det første spørgsmål du skal have svar på, hvis du ikke i forvejen vidste dette er: “KAN jeg sælge på Amazon?” — JA!

“Tag kampen op”

“Hvad sælger du? Hvad er din fortjeneste? Hvad koster dine produkter?”

Det er de 3 første ting, som kommer til at have en betydning for, hvorvidt du skal tage kampen op eller ej.

Eksempel 1.

“Jeg sælger specialproducerede sofaer. Den billigste sofa koster 30.000 DKK”

Så skal du (i min optik) ikke være bange.

Amazon kan sagtens sælge disse varer, men deres platform er på ingen måde bygget til det. Det første du skal være opmærksom på, hvis du sælger specialproducerede sofaer (eller lignende produkter) er Amazons “fee” – den procentsats du skal betale, hver gang du sælger et produkt igennem deres platform. Den gennemsnitlige “fee” er på 14% af ordretotalen. Det vil altså sige du skal betale 14% af ordren inklusiv moms og fragt. Alene dette er en rigtig god grund til, du skal tage kampen op. Det er simpelthen for dyrt at betale mindst 4.200 DKK for et salg. For de penge, kan du holde til nogle vanvittige klikpriser og massere af eksponeringer på medier så som Facebook.

Ydermere udgør kundekontakten, oplevelsen og servicen en kæmpe del, når du skal sælge sådan et produkt. Kundekontakten har Amazon ikke. De yder heller ikke rådgivning til deres kunder, hvis den potentielle kunde er i tvivl om, hvilket produkt man skal have. Det vil simpelthen være umuligt for dem, på nuværende tidspunkt, at kunne yde rådgivning til alle de forskellige produktgrupper de sælger.

Derfor er der 3 parametre, som har betydning for hvad du skal foretage dig i forhold til Amazon.

Hvis disse 3 parametre beskriver og udgør en stor del af- eller er, fundamentet for din virksomhed, så skal du tage kampen op, i stedet for at begynde at sælge på Amazon.

  • Kundeservice
  • Rådgivning af produkterne
  • Dyre produkter (og nichéprægede produkter)

Det første marked Amazon kommer til at fokusere på, bliver uden tvivl B2C (konsumentmarkedet / private forbrugere). Når du sælger B2B, så er kundeservice og rådgivning i forvejen succeskriterier og derfor har Amazon også størst succes som en B2C platform.

Eksempel 2.

“Jeg sælger ‘airpods’ importeret fra Kina. Jeg har intet veletableret brand og sælger typisk igennem push-markedsføring på Facebook”

Kort sagt, så skal du ikke tage kampen op. Hvis du vil have en chance for at fortsætte dit salg, så skal du sælge dine produkter på Amazon.

Så snart Amazon er etableret i Danmark og får en vis mængde af brugere, så kan de bruges deres egen platform til at “pushe” deres produkter. Ved hjælp af de anbefalede produkter (som fremgår overalt, når man er derinde), vil de kunne lave en meget mere “cost-effective” push markedsføring på produkter som disse. De har så mange data på deres brugere, deres interesser og købsadfærd. Det er disse data, som bærer fundamentet for deres “andre købte også”, “vi anbefaler dig” algoritmer.

Udover ovenstående, så betyder din fortjeneste meget. Hvis udgangspunktet er en virksomhed, som selv importerer produkterne fra Kina, er avancen (med stor chance) så høj, du uden problemer vil kunne klare dig med Amazons fee på gennemsnitligt 15%.

Det mest simple spørgsmål du kan stille dig selv, er:

“Hvorfor skulle folk købe hos mig, i stedet for på Amazon”?

Dette er spørgsmålet Bilka, Elgiganten og Power har valgt at tage seriøst.

De forhandler primært produkter, som er produceret af større og veletablerede brands. Den kundeservice og rådgivning de yder deres kunder, er ofte i forhold et spørgsmål såsom “skal min MacBook være med 8- eller 16 gb/ram”.

Derfor er de bange. Den eneste grund til man skulle købe hos dem, især Elgiganten, er for at kunne købe varen i en fysisk butik. Da dette er den eneste gode grund, så kan de allerede mærke Amazon ånde dem i nakken. Se eksempelvis casen med Toys’rus, som blandt andet beskylder Amazon for deres konkurs (Læs artiklen her).

Hvis din virksomhed er bygget på:

  • Kundeservice
  • Nichéprægede produkter
  • Dyre produkter
  • B2B salg

Så skal du gøre dig selv den tjeneste, at ignorere alle de overskrifter der i øjeblikket florerer- og vil fremadrettet, vil blive endnu flere af.

Du er sikret (lidt endnu) og skal ikke være så bange, som medierne og alle forsøger at gøre dig.

[activecampaign form=1]

[activecampaign form=3]

No Comments
Post a comment