Hvad kommer Amazon til at betyde for danske webshops?

Amazon forventes at gøre entré på det danske marked inden længe. I forbindelse med en af verdens største webbaserede salgsplatforme, er det vigtigt man tager sine “forholdsregler”. For at kunne forholde sig til Amazon, kræver det man har noget baggrundsviden, så man ikke arbejder i blinde.

For danske webshops, så kan Amazon betyde 3 forskellige ting:

  • Voldsom nedgang
  • Voldsom vækst
  • Ingenting

Der er en stor forskel på de 3 ovenstående muligheder, men det er der en god grund til. Det er nogle af disse muligheder og udfordringer, som der vil blive taget udgangspunkt i, i dette indlæg.

Som tingene ser ud i dag, så er der, som jeg ser det, 2 forskellige typer af webshops på det danske marked.

  1. Der er den traditionelle handelsvirksomhed, som er startet som en fysisk butik/kæde, men har valgt at give “det der internet” et forsøg. Her kan man bruge Sportsmaster, Elgiganten og Bilka som glimrende eksempler.
  2. Der er den type virksomhed, som er bygget op omkring en webshop. For at slå “typen” det fast, så er det en virksomhed, der først har omsat den første krone, efter webshoppen var online. Et eksempel på denne type virksomhed er bl.a. Zalando.

En bestemt underkategori til “2.” , så findes der mange af den type virksomhed, som er startet på baggrund af en “Trend” (eksempelvis Fidget Spinners) og kun har solgt sine produkter online.

Ovenstående kategoriseringer er aktuelle, når man skal forholde sig til den grad af indflydelse Amazon kommer til at have på 2(/”3”) typer af virksomheder.

Virksomhedstype 1

Hvis man tager udgangspunkt i den første virksomhedstype, den traditionelle handelsvirksomhed, som har valgt at sælge online (også — altså sekundært). Rigtig mange af de små og mellemstore virksomheder i dette segment, vil opleve store problemer. De har i forvejen haft svært ved den overgang fra “fysisk” til “web”. Mange har lidt under denne overgang, heriblandt kæder såsom TOYS”R”US, som før i tiden var kæmpe. Dette sker, da de deres overordnede vækststrategi ikke har været med web i fokus. Den har kontinuerligt været fokuseret på salget i de fysiske butikker, hvor omsætningen og de generelle tal online, har været prioriteret sekundært. De små og mellemstore virksomheder, har ikke haft i nærheden af de nødvendige ressourcer, for at kunne lave en glat overgang fra fysisk salg til web-baseret. Hvis de har, så har det først været indenfor de senere år, hvor deres konkurrerende “first-mover virksomheder” for længst har opnået en markedsandel og en kundedatabase, der koster dyrt at “stjæle”.

Min klare opfattelse, er at de virksomheder, som ikke har taget internettet seriøst, vil være dem der først vil kunne mærke Amazon. De kan i et vis omfang mærke det i allerede nu, men det vil kun blive mere tydeligt, jo tættere Amazon kommer.

Virksomhedstype 2

Denne virksomhedstype har nogle fordele, som den traditionelle handelsvirksomhed ikke har haft gavn af. Webshoppen, som fra dag 1 har været webshop, har den fordel, at de er “vokset” med internettet. De har fra starten skulle sætte sig ind i de kanaler, de fremgangsmåder og de strategier, som man benytter sig af, når man opererer online.

Deres fordel ligger i deres forhold til online handel. Det er (i min optik) de rigtige e-handelsmænd. De står stærkt, da deres forståelse for hele den forretningsmæssige del af nethandlen er en indgroet del af deres drift, udvikling og strategiske fokusområder.

Blandt denne type af webshops, kan man også finde dem som sælger “gejl”. Som eksempel, så nævnte jeg webshops, der har bygget en webshops på baggrund af en trend (Fidget Spinners), som næsten allerede er glemt anno 2018. De får det svært – ikke kun hvis Fidget-Spinner-lignende-produkter var/er deres eneste produkt, men hvis hele sortimentet består af ustabile varegrupper, som genererer salg lige nu og her, grundet en inter- eller national trend. Det kan for flere virke logisk, da det for mange er almen forretningsforståelse, men det kommer til at være et afgørende konkurrenceparameter, når Amazon kommer til Danmark.

Deres fordel ligger i deres forhold til online handel. Det er (i min optik) de rigtige e-handelsmænd. De står stærkt, da deres forståelse for hele den forretningsmæssige del af nethandlen er en indgroet del af deres drift, udvikling og strategiske fokusområder.

Blandt denne type af webshops, kan man også finde dem som sælger “gejl”. Som eksempel, så nævnte jeg webshops, der har bygget en webshops på baggrund af en trend (Fidget Spinners), som næsten allerede er glemt anno 2018. De får det svært – ikke kun hvis Fidget-Spinner-lignende-produkter var/er deres eneste produkt, men hvis hele sortimentet består af ustabile varegrupper, som genererer salg lige nu og her, grundet en inter- eller national trend. Det kan for flere virke logisk, da det for mange er almen forretningsforståelse, men det kommer til at være et afgørende konkurrenceparameter, når Amazon kommer til Danmark.

For at fortsætte fra de 3 potentielle udfald(vækst, nedgang eller ingenting), som du vil få et vigtigt bekendtskab med, når Amazon kommer.

Den væsentligste del at beskrive, er det udfald, hvor det direkte kan være til fordel for dig og din virksomhed. For mange, så vil “nu”, ja – lige nu, være første gang de læser Amazon blive beskrevet som en potentiel fordel. Som en start på den forklaring, kræver det igen noget baggrundsviden. Det er derfor vigtigt du tager et kig på disse nedenstående grafer:

Amazons’ Markedsandel i Tyskland vækst: frem til 2015

Fordelingen af Amazons’ omsætning

(fokuser på den røde; Amazon sellers – 16,9%)

Hvad skal det så betyde?

De tal i disse grafer, som er alfa-omega for dit vedkommende er deres nuværende markedsandel i Tyskland (der findes desværre ikke nyere tal end fra 2015) og deres andel af omsætning, som kommer fra Sellers.

Hvis vi først og fremmest tager deres markedsandel, som i 2015 var på 25%, og kun senere er vokset, og sætter det op imod størrelsen af tysk e-handel i kroner og ører

= 59,7 milliarder €.

Det er altså 447 mia. Danske kroner.

Hvis vi tager de 447 mia. kroner, så må det være ensbetydende med at Amazon omsætter for 111 mia. kr. i Tyskland.

Ud af de 111 mia. kr. , så udgør deres Sellers (som kunne være dig) 16,9%.

Det er 19 mia. kr.

Selvom Amazon er stor, og de danske medier elsker antallet af kliks/læsere, når de publicerer artikler med skræmmebilleder om Amazon, så er meget varm luft. Problemet er dog den manglende substans og forståelse, som de ikke formår at videregive deres læsere. Jeg forstår dem godt, for det er der kun en meget lille brøkdel der klikker ind på … jeg kan godt klare mig med lidt færre læsere, så længe det også giver én som DIG reel værdi og ikke blot skaber et skræmmebillede, der gør at små og mindre iværksættere sover dårlig om natten.

Konklusionen af ovenstående regnestykke, er altså at selvom Amazon kommer til Danmark og opnår samme markedsandel, som i Tyskland, så har du svarende til 4% af den samlede e-handel til rådighed i gennem salg på Amazon. Nu tænker du så, at 4% af den samlede e-handel ikke er specielt meget – til det skal du lige læse op på, hvor stor en andel af markedet, som Danmarks største webshop udgør (… Zalando er den største med 2,7%).

Her til slut, så vil jeg give dig en konklusion på alt ovenstående. Især til dig, som bare er rullet teksten igennem og gået direkte til dette afsnit .. så har du også fået noget ud af det!

Konklusion

  • Sælger du noget, som 10 eller flere virksomheder også gør, så kan du nok allerede lige nu mærke høj konkurrence og Amazons’ klamme ånde i nakken. Her er virksomheder/webshops der sælger elektronik, legetøj eller gejl, de mest relevante og overordnede kategoriseringer af virksomheder (det er i hvert fald min holdning – som denne statistik bakker mig ret godt op i)
  • Sælger du digitale produkter, så vil du i første omgang ikke blive påvirket af Amazon. Medmindre du sælger e-bøger .. men det er så også den eneste type af digitale produkter, som Amazon sælger.
  • Sælger du dyre produkter online (eks. sofaer), skal du også være forholde dig roligt. Det er nogle af de produktkategorier, hvor Amazon ikke har gjort sig positivt bemærket endnu. Det kommer sig af deres priser på opbevaring af produkter i deres varehus og de procentbaserede “fees”, som det koster, hver gang man sælger noget på Amazon. Man kan godt overleve 15% af en ordre på 400 DKK inkl. Moms, men hvis det er af en Sofa til 20.000 DKK, så er der pludselig ikke meget fortjeneste tilbage.
  • Kan du ikke komme på 5 gode grunde til, hvorfor man skal købe hos dig, frem for Amazon, så skal du måske igang med at søge mod en anden branche. Du kan lige få en hjælpende hånd til 5 grunde, som du kan fokusere på og (måske) sikre dig og din virksomhed et langt stykke tid ud i fremtiden
    1. God og personlig kundeservice. Der er ikke meget kontakt med Amazons’ support, når du køber noget på deres side (.. du får heller ikke en pose vingummibamser med – hvis du forstår et hint)
    2. Fokuser på et vedvarende forhold til dine kunder. Gør hvad du kan for at få dem smidt på nyhedsmailslister. Hold dem opdateret under hele processen – og vær ude i god tid, hvis der er problemer med deres ordre.
    3. Find et fragtfirma, som kan levere dag-til-dag. Selvom Amazon har nogle vanvittige rekorder for gode leveringstider, så vil du i mange tilfælde opleve, at du først kan få dine produkter 2-3 dage, efter de er bestilt (i hvert fald i Tyskland).
    4. Gør ordreprocessen så nem som mulig. Amazon har patenteret one-click-checkout, men du kan få noget udviklet, så gør det så nemt som muligt.Lav et frivilligt login system til dine kunder, når de bestiller (intet er mere irriterende end at skulle oprette en bruger, for at kunne bestille). Byg en funktion, hvor tilbagevendende kunder kan taste deres telefonnummer ind, for at kunne “auto-udfylde” alle leveringsoplysninger.
    5. Giv kunderne en mulighed for at ringe til dig. Hav dit telefonnummer tilgængeligt så mange steder som muligt, så det altid er lige ved hånden, når kunderne vælger at gribe knoglen og vil snakke med dig. Det har du ikke mulighed for, når du shopper rundt på Amazon.
    6. (Bonus grund) Læs op på dine produkter, så du kan yde RIGTIGT rådgivning. Hvis du sælger elektronik, så vil jeg have mulighed for at ringe til din kundeservice og få svar på, hvad forskellen er på en MacBook Pro 13” og en Windows Surface 3. Det er ikke nok at du kan forklare mig, at de har forskellige styresystemer. Vi snakker informationer, så som; processor, typer af harddiske, ydeevne, batteriets materiale osv.

[activecampaign form=1]

[activecampaign form=3]

No Comments
Post a comment