Amazon Seller vs. Vendor Central

Amazon rummer mange muligheder, mange potentielle kunder og et stort omsætningspotentiale. Rigtig mange, især større virksomheder, kommer til at stå overfor et valg i mellem 2 forskellige måder at sælge derpå. Hvad der gør dette emne interessant, er at rigtig mange ikke er klar over, at de rent faktisk har et “valg”.

Det er de ikke klar over, af følgende grunde:

  • Amazon Vendor er “invite-only”.
  • Meget få personer kender til Amazon’s Seller Programme

Selvom ovenstående vil virke mærkeligt for nogen, så er der en god forklaring på dette. De virksomheder der bliver inviteret til at blive Amazon Vendor, er ofte virksomheder, som ikke førhen har stiftet bekendtskab til Amazon som salgskanal. Det kan være at Amazon har lagt mærke til ens produkter på en messe, på Google, på Facebook eller alle mulige andre steder og derfor ser et potentiale. Derfor vælger de at tage kontakt. Da der er rigtig mange der ikke ved hvad Vendor er, udover at det er invite-only (netop derfor der ikke er så mange der ved noget om det), så giver det den virksomhed, Amazon kontakter, en VIP-følelse. Selvom det vil virke mærkeligt for mange, så er der mange som bliver beæret over, at Amazon gerne vil sælge ens produkter – hvilket også er fuldt forståeligt. Sådan ville jeg også selv føle!

De virksomheder, som bliver kontaktet af Amazon, bliver dog ikke gjort opmærksom på at dette ikke er den eneste måde at sælge sine produkter på, hvis man gerne vil have fat i deres mange millioner brugere.

Det er derfor rigtig vigtigt, at du har fuld forståelse for hvad du går ind til og hvilke muligheder, som du har i forbindelse med at sælge produkter på Amazon. For hvad er der af fordele ved Amazon Vendor Central kontra Amazon Seller Central? Det er det spørgsmål, som du får svar på i dette blogindlæg.

Nedenfor på billedet kan du se de væsentligste forskelle på de 2

Amazon Seller Central

For at danne et fundament for, hvad det ene og det andet er, så tager vi udgangspunkt i Amazon Seller Central først.

Amazon Seller Central er den del af Amazons setup, hvor du kan sælge dine produkter derpå. Den bedste måde at beskrive dette på, er at du åbner for en ekstra salgskanal, hvorpå du kan sælge dine produkter. Interfacet på denne del af Amazon, kan til sammenligning beskrives som backenden på en webshop (den del af en webshop, hvor man styrer produktinformationer, ordrer osv.).

Alle kan oprette sig på Amazon Seller Central. Det kan man gøre på denne side:
https://sellercentral.amazon.com/

Der er ikke de helt store krav for at komme igang; du skal have et produkt, et globalt varenummer (eks. EAN eller UPC), en bankkonto, forsendelsesmuligheder og så er du, i et meget groft omfang klar til at sælge på Amazon.

I oprettelsesprocessen kan du blive mødt af nogle forskellige trin, som for nogen kan være udfordrende, men ellers er du som sagt, i gang.

Man kan desuden også blive inviteret til at sælge på Amazon som Seller.

Fordele og ulemper

For mange virksomheder, så vil Amazon Seller Central være den bedste fremgangsmåde. Derudover vil det for mange også være den eneste mulighed, hvis man ønsker at sælge på Amazon. Der er nogle fordele og ulemper ved denne måde at sælge sine produkter på.

Fordele

  • Du bestemmer selv udsalgsprisen, som dine produkter skal sælges til.
  • Du kan stoppe salget igen med det samme
  • Du har adgang til “enhanced brand content” (content pages) – kun hvis du ejer produktets brand, og har en Europæisk varemærkeregistrering.
  • Du kan benytte dig af Amazons distributionsnetværk ved hjælp af FBA (Fulfilled By Amazon).

Ulemper

  • Det koster gennemsnitligt 15% af din omsætning, hver gang.
  • Du skal betale penge, hver gang at din ordre skal sendes (hvis du bruger FBA)
  • Du skal betale penge for at have dine varer liggende på Amazons lager (hvis du bruger FBA)

Amazon Vendor Central

For at blive Vendor, så skal man enten inviteres, eller ansøge om det. Der er en markant forskel på denne måde at få sine produkter på Amazon – og som Seller.

Grundlæggende så skal man anse Amazon Vendor som en løsning man kan bruge, hvis man ønsker at sælge sine produkter TIL Amazon. Her er der ikke længere tale om at sælge sine produkter på Amazon, ligesom man gør, hvis man sælger som Seller. Måden det fungerer på i praksis, er at man blive leverandør til Amazon. Der er mange forskellige måder, hvorpå Amazon kan opdage én. Hvis ens produkt bliver forhandlet af en større kæde i salgslandet, så er der meget sjældent, at Amazon ikke vælger at opsøge én. Mere “VIP” er det altså ikke.

Når man sælger sine produkter til Amazon, så er det ikke på helt samme måde, som hvis man havde en normal web-baseret forhandler. Hvis man ønsker at sælge til Amazon, så skal man selv stå for stort set alt, udover genbestillinger. Med det skal der lægges vægt på, at man selv skal sørge for hvordan produkterne fremstår på Amazon. Det vil altså sige du selv skal sørge for at have grafisk materiale, tekster (der passer til Amazons format) og alt det andet der skal bruges, så der er de informationer der er nødvendige for at produktet kan sælges online.

 

Fordele og ulemper

Uanset hvad, så er der nogle klare objektive ulemper, som man skal være meget opmærksom på, inden man går i gang.

Som jeg ser Amazon Vendor Central, så er der meget få fordele, sammenlignet hvad der er af ulemper. Fordelene er meget beskedne, hvorimod ulemperne er meget markante. Når man sælger som Vendor, så er der et kæmpe minus — det er Amazon der bestemmer salgsprisen. Det er det absolut største minus, som mange brand-ejere kan komme til at bøvle med. Især store brands vælger ofte altid Vendor-løsningen, da det udadtil virker meget mindre administrativt. Mange gange er det langt fra det rigtige valg, da virksomheder ikke får den rigtige indsigt i, hvordan hele distributionen bliver forinden.

Jeg, personligt, er ikke et sekund i tvivl om hvem der får mest ud af Vendor aftalerne.
Spoiler: det er ikke dig!

 

Fordele

  • Du kan spare tid rent administrativt (Amazon kommer til dig, når deres lager er ved at være tomt).
  • Du har adgang til Amazon Vine.
  • Du kan benytte dig af Amazon A+ content.
  • Det koster dig ikke noget, hver gang at Amazon sælger et af dine produkter – eller for at have produkterne liggende på deres lager.

Ulemper

  • Kan du ikke levere deres bestillinger (når de beder om det), skal du betale dagbøder.
  • Amazon bestemmer udalgs prisen.
  • Du skal stadigvæk selv betale for annoncering af dine produkter, på deres platform.
  • Du skal betale for både Amazon A+ content og Vine.
  • Selvom Amazon bestiller produkterne hos dig, så har de klare (og bøvlede) retningslinjer for, hvordan det skal pakkes og sendes.

Hvad skal du vælge?

Der er mange måder, hvorpå du kan vurdere hvilket af disse tiltag der passer bedst til din virksomhed. Du er nu blevet gjort opmærksom på, hvad der er af fordele og ulemper, ved de forskellige metodikker. Hvis du har det i baghovedet, så skal du være opmærksom på at du med stor sandsynlighed altid vil kunne skifte fra Seller til Vendor. Den omvendte distribution er svær.

Amazon går ikke så højt op i, altid at holde sig lige gode venner med brand-ejere. Derfor kan man godt blive udsat for, selvom man som ejer af ens brand, at Amazon går til en af ens større distributører og tilbyder dem en Vendor aftale. Derfor skal dette med i ens overvejelser, inden man foretager valget. Det skal det, da der kan være en større tilbøjelighed hed til at de opsøger en distributør af dit produkt, selvom du selv ikke længere sælger som Vendor.

Du kan af den årsag vide dig sikker på at Amazon “ikke bliver afhængig af en Vendor” af dit produkt, inden du begynder at sælge derpå.

Ønsker du at starte stille ud, med mulighed for at ombestemme dig, så er er Seller Central valget for dig. Er du et kæmpe brand, så er der værktøjer tilgængelig som Vendor, du med høj sandsynlighed vil skulle bruge, for at opretholde dit brand og dets identitet.

No Comments
Post a comment