Hvad koster det at sælge på Amazon?

Kort, simpelt og ukonkret = 300 kroner i måneden

Hvis du gerne vil have noget, som du rent faktisk kan bruge til noget, så kan du læse med herunder.

Amazon Seller Central er bygget op således, at både små og store virksomheder tilgodeses. Derfor er der 2 forskellige planer at vælge imellem, hvoraf den ene passer bedst til professionelle og den anden til “individuel” (som de kalder den). Den sidste er henvendt til mindre virksomheder, som sælger under 40 produkter i måneden.

  • Amazon Professional koster 300 kroner i måneden
  • Amazon Individual koster i runde tal 8 kroner i måneden (0,99€)

Det er egentlig forholdsvis simpel matematik, når man skal vælge imellem de to. Man kan starte på den lille plan, men når man sælger mere end 40 produkter i måneden, så er den professionelle plan mere profitabel og logisk.

Men det er ikke det eneste der koster… desværre.

Hvis det kun kostede 300 kroner i måneden at sælge sine produkter på Amazon, så ville det være en genistreg for alle – uanset branche og produkt. Man skal have i mente, at med udgangspunkt i det tyske marked (som er det mest oplagte for danskerne) har de en markedsandel på 25% af alt E-handel. Hvis man kan få sine produkter på en markedsplads, hvor 25% af alle produkter, solgt online, bliver købt, begynder det lige pludselig at lugte af penge.

“Udover Amazon Seller Central, findes der Vendor Central.

Vendor er kun “invite-only” og er henvendt til; rigtig store forhandlere og-/eller brands. Der får man en række fordele, som den normale Seller ikke har adgang til. Heriblandt bedre analyseværktøjer.”

Amazons koncept er baseret på en lille månedlig ydelse, men derudover hedder den “no-cure, no pay”. For at uddybe dette, så betaler man én andel af sin samlede omsætning på produkter, der bliver solgt på platformen. Det vil mange mene er en fair og god handel.

Den gennemsnitlige ydelse er på 15%. Her skal der tages forbehold for, at dette er 15% af produktet (/ordren) inkl. moms og fragt. I bunden af indlægget kan du se tabellen for ydelserne opdelt på de forskellige produktgrupper.

PS. Hvis du så nu tænker der kan snydes og man bare kan vælge én anden produktgruppe, end den dit produkt rent faktisk er i, så skal du skynde dig at lade være med at tænke på det. Amazon har bygget en HomeAssistant (Alexa) der kan styre alt i folks huse, så de kan også godt gennemskue at et produkt ved navn “Wifi-router 2.4 GhZ” ikke er i kategorien “Kamera og foto”.

Hvad er fordelen?

Fordelen er at du kan udregne en pris, hvor den ydelse du skal betale til Amazon indgår. Når du har gjort det, så er du sikker på, hvor mange penge du tjener på produktet. Hvis man sammenligner med den kanal de fleste webshops sælger deres produkter igenne, så er dette en rigtig god og overskuelig måde, at sælge sine produkter på. De fleste webshops benytter sig af SEO, AdWords og Facebook som markedsføringskanaler. Ulemperne ved dette er du ikke på samme måde, bare kan sige: “Jeg vil max betale 15% af omsætningen til Google eller Facebook”.

Hvis man kigger på den gennemsnitlige CPA i Danmark, så er det ikke unormalt at den er højere end 15% af ens omsætning pr. Ordre (selvfølgelig meget afhængig af branche). Især ikke hvis man tager udgangspunkt i at man både betaler én CPA i AdWords og efterfølgende også for én i sin retargeting kampagne på Facebook.

Hvad der endnu ikke er blevet nævnt, er at Amazon er en kæmpe markedsplads. Der er så mange forskellige produkter, søgeord og kategorier, at éns produkt godt kan være svært at finde. Derfor kan det på det kraftigste anbefales at sætte en CPC kampagne op i starten. Heldigvis har priserne på Amazon.de endnu ikke nået niveauet for Google AdWords – så der er rig mulighed for at ramme nogle store søgeord, uden at skulle betale en formue for det.

De højeste klikpriser jeg har hørt om, de ligger på 30 danske kroner. Her er der selvfølgelig ikke medtaget priser på søgeord med hundredetusindvis af søgninger.

[activecampaign form=1]

[activecampaign form=3]

No Comments
Post a comment