Amazon SEO
“Den kæmpe digitale markedsplads” – mange kender den også bedre som Amazon.
Igennem lidt over 2 årtier, så har Amazon solgt i udlandet og erobret kæmpe markedsandele. Det kan især ses, hvis man kigger syd for den danske grænse, så ser vi det første marked, hvor Amazons’ markedsandel for den samlede e-handel udgør lidt over 7 gange den største danske “webshop”. Det kan ikke sammenlignes direkte med de største spillere på det danske marked, idét den største er Zalando. På deres portal, så kan man ikke som udefrakommende, sælge sine produkter derpå.
Når man som dansk (eller udenlandsk) udefrakommende “sælger” skal sælge på Amazon, så kan der trækkes mange paralleller til den markedsføring, som er et must, hvis man sælger via en webshop i Danmark. Her kan den tydeligste parallel trækkes fra Google til Amazon. Du kan læse mere om forskellen på Markedsføring på Amazon og google her
For at udspecificere hvorfor, man kan sammenligne disse to, er det da størstedelen af deres forretninger er bygget på en søgemaskine. Google er verdenskendt for deres søgemaskine – endda også så anerkendt, at det er et decideret udsagnsord i både den engelske og danske ordbog. Der er Amazon ikke kommet til endnu, hvilket de nok heller ikke gør, da deres primære forretning er bygget på salg af produkter og ikke en søgemaskine.
Trods deres kerneforretning er salg af produkter, så har de udviklet deres egen søgealgoritme – A9, i hvert fald på en måde. Det er denne søgemaskine, med den dertilhørende algortime, som er omdrejningspunktet for dette indlæg. Selvom navnet A9 ikke er udbredt, især ikke i samme grad, som Google er, vil det for dig være højaktuelt, hvis du sælger eller overvejer at sælge på Amazon.
Kort om A9
Virksomheden blev stiftet i 2003 og er en selvstændig virksomhed. Den er naturligvis ejet af Amazon, men opererer som en selvstændig virksomhed, men med Amazon som deres eneste og største kunde. Der er “et par hundrede” ansatte (sådan fremgår det af deres virksomhedsprofil), som primært er bosat i Palo Alto(Sillicon Valley). Deres team består af skarpe individer, som samlet har flere årtiers erfaring – bl.a. Fra software virksomheder som Microsoft.
Hvilke ranking parametre, skal man gå i dybden med, hvis man ønsker at optimere sine produkter på Amazon?
Først, så skal du kende de mest brugte termonologier inden for “Amazons’ verden”. Det er både gavnende i forbindelse med din forståelse af dette indlæg, men også for din videre læring om emnet:
– Listing = Produkt.
– Bullet points = de 5 punktskrevne beskrivelser, som fremgår til højre for produktet på produktsiden.
– Description = Den beskrivelse, som fremgår under de 2 rækker af “anbefalede”produkter, som man ser i første skærmbillede.
– Title = Giver lidt sig selv, men det er navnet på produktet.
– Reviews = anmeldelser, som gives af brugere
– Amazon Bestseller-rank = den rangering, som et givent produkt har opnået i en bestemt kategori
– Amazon Ads = det PPC-værktøj man bruger, når man genererer betalte annoncer på Amazon.
– Trigger = Aktivere .. som i at et søgeord, kan aktivere givne søgeresultater
Ovenstående, er de mest overordnede termer som du får brug for, når du skal arbejde med Amazon.
Da ordet SEO i rigtig mange tilfælde bliver forbundet med Google, så vil der blive taget udgangspunkt i søgemaskineoptimering på Google. Sammenligningerne kan hjælpe på forståelsen af SEO på Amazon, hvis man i forvejen arbejder/har arbejdet med SEO på Google. Det komplicerer dog ikke din forståelse, hvis du ikke har samme dybdegående kendskab med Googles søgemaskine.
A9 differentierer sig fra Google meget tydeligt. For brugeroplevelsen om at gøre, så er det til det bedre, da A9 ligger inde med nogle data, som Google ikke har adgang til. Amazons’ platform er 100% fokuseret på performance.
Amazons’ søgeresultater = Amazons’ ejendom (ejet og styret af Amazon).
Googles’ søgeresultater ≠ Googles’ ejendom (ikke ejet og styret af Google).
Amazon lever af de produkter, som der bliver solgt på deres platform. Det gør at de har en kæmpe fordel → de kan lade salgstallene indgå i deres algoritme, og derved vise produkter, som bliver solgt mest.
For deres brugeres oplevelser, så vil det mest købte produkt oftest også være det bedste søgeresultat at vise, når der foretages en søgning med et søgeord, som “trigger” det pågældende produkt. Det er ikke nødvendigvis det resultat, som der er flest der klikker ind på, som er det mest relevante. Det mest besøgte resultat, har længe været et vigtigt parameter i eksempelvis Googles’ algoritme.
Nu har du det perfekte grundlag for at vi kan gå i gang med det sjove = A9’s søgealgoritme og de parametre, som har den største betydning derpå.
Søgealgoritmen
Selvom algoritmer i sin egentlige form, er så komplicerede, at det oftest kun er matematiske genier der kan forstå den egentlig opbygning. For dem af os som ikke er matematiske genier eller arbejder med software, så burde vi holde fokus på den del vi kan forholde os til. Netop hvilke dele i algoritmen, som der bliver vægtet højest. Den del, som vi kan bruge til noget, når vi skal optimere vores produkter til Amazons’ søgealgoritme A9.
ON-LISTING
On-listing SEO er den del af algoritmen, der fokuserer på de dele, som du selv direkte kan påvirke og lave om på. Her er der tale om de produkt informationer, som du kan lade fremgå af dine listings.
Når der er nogen der går ind på Amazons hjemmeside, går op i søgefeltet og skriver noget der, så bliver algoritmen aktiveret. Den skal ofte regne med lynets hast, for at finde frem til det mest relevante resultat. Selvom det virker så logisk som noget overhovedet kunne være, så bliver den nødt til at tage udgangspunkt i de informationer, som fremgår af produktet. Det er både i forhold til relevansen af de produkter der bliver vist, men endnu mere vigtigt, så brugeren bliver bekræftet i at søgemaskinen virker – og viser én det rette resultat.
Hvis du taster “agurk” ind i Amazons søgefelt, så vil du med høj sandsynlighed blive forvirret, hvis det første resultat var en “tomat”. Hvordan ved du som menneske at det ikke er en agurk, men en tomat der dukker op i søgefeltet? På Amazon, så er det ofte billedet der er mest afslørende, men produktets navn (Title) gør dig 100% sikker.
Disse parametre er nogle, som A9 tager hensyn til.
Det betyder altså at du på siden/produktet skal hjælpe A9 med at finde ud af, hvad din side handler om. Hvis du gerne vil have at dit produkt bliver vist, når nogen søger på “agurk”, så vil jeg anbefale at lade ordet “agurk” fremgå i din title.
― De parametre man selv har indflydelse på
Nu har du fået en forståelse for, hvad du kan gøre på siden – altså on-listing. Selvom du nu har fået en forståelse for det, en masse gode idéer og bare vil lade søgeordet indgå så mange gange som muligt i titlen, så bliver du nødt til at tage en dyb indånding. Du er ikke den første, som har tænkt dette.
Diverse søgemaskiner har efterhånden et år på bagen, og er derfor efterhånden selv kommet frem til den konklusion, at hvis man kan få sine produkter vist ved at lade et givent søgeord indgå så mange gange som muligt, når man opretter sit produkt, så bliver det et kæmpe uoverskueligt virvar.
Derfor tager søgemaskinen ikke nu kun udgangspunkt i titlen på produktet, men produktet som helhed. Der bliver taget udgangspunkt i flere forskellige parametre, et spam-filter og synonymer (også kendt som LSI søgeord). Herunder er de forskellige forskellige du skal være opmærksom på, når du opretter et produkt.
De informationer der fremgår på en produktside, som brugeren vægter højest, indgår bl.a. Rangeringen af de on-listing parametre som har den største betydning, får du lige her:
- Title
- Bullet Points
- Description
TITLE
Navnet på produktet er den information, som fortæller mest om dit produkt. Titlen er derfor det vigtigste parameter, når du opretter et produkt. Det er her du skal lade de(t) mest relevante søgeord indgå, hvis du skal have dit produkt vist, når nogen søger på det pågældende søgeord.
Du kan godt lade flere søgeord indgå i din Title, men det er vigtigt at navnet er henvendt mennesker og ikke søgemaskinen.
Et eksempel på et produkt, der har en Title der er henvendt mennesker, men også tilpasset søgemaskinen
Sylvania Home Lighting 74766 60W Equivalent, LED Bulb, A19 Lamp, Efficient 8.5W, Bright White 5000K, 24 Pack, Piece
Denne Title fortæller en del om produktet, men der er bevidst brugt terminologier der er søgninger på. Af søgetermer der indgår i denne Title er der følgende:
- LED bulb
- 60W
- 5000K
- 24 pack
- A19 Lamp
- Lamp
- Bright White
- Sylvania Home Lighting (brand navn)
Hvis ejeren af dette produkt, ikke havde været opmærksom på søgeord, da denne Title var blevet oprettet, kunne den havde heddet:
Sylvania Home Lighting LED bulb, very efficient, 24 pack, shines bright
Derudover er en forudgående søgeordsanalyse et rigtig godt udgangspunkt for ens viden omkring, hvilke produktspecifikationer brugerne efterspørger, når de søger efter produkter i ens produktkategori. Som førnævnt, så giver måden algoritmen virker på rigtig god mening, da den er baseret på brugeren og den efterspørgsel, som de har.
BULLET POINTS
Denne del af produktet er højrelevant. Det er den da det er her man stadigvæk har brugerens opmærksomhed, og skal skrive en velformuleret kort tekst, der beskriver – og “sælger” produktet. Da det også kan betegnes som en kort beskrivelse af produktet, så skal man her også fatte sig i korthed, når det kommer til produktets egenskaber og specifikationer. For at være mere præcis, så skal man fatte sig i 2500-tegns korthed (5 x 500 tegn).
Derfor er dette et felt som også har stor betydning, når man skal søgemaskineoptimere sit produkt. Igen er der en rød tråd igennem logik og måden algoritmen læser ens produkt på. Da man skal fatte sig i korthed, så er det ensbetydende med at man her beskriver de ting om produktet, som er mest aktuelle. Når algoritmen skal vælge en listing til placering 1, 2, 3 osv. så er det et godt udgangspunkt, at den matcher op med søgeord, der fremgår de mest aktuelle steder. Derfor giver det god mening, at algoritmen vægter søgeord der indgår i Bullet Points højere end dem der indgår i beskrivelsen, men ikke højere end dem der indgår i titlen.
Beskrivelsen
Beskrivelsen ligger langt nede på ens listing, man har mulighed for at skrive rigtig mange ord og den bliver ikke læst særligt ofte. Af de 3 grunde, så er det begrænset hvor meget betydning det har, at man lader ens søgeord indgå her. Dermed ikke sagt man ikke behøves, da algoritmen stadigvæk tager udgangspunkt i produktet som en helhedsvurdering.
― De parametre, som man ikke selv har indflydelse på
Før blev de parametre, som man selv har indflydelse på, beskrevet. Der findes også parametre on-listing, som man ikke selv har indflydelse på (direkte).
Reviews
Hvilke termer er mere relevante, end dem man selv skriver og har i fokus?
Ja, dem som ens tidligere kunder bruger.
Hvis man arbejder efter reglerne, så er dette ikke et parameter, som man selv har indflydelse på. Det har man ikke, da man ikke kan bestemme hvilke ord, som kunden vælger at bruge i sin anmeldelse af produktet. Det medfører også at hvis ham/hun vælger at beskrive produktet med et andet ord, eller med det helt samme, så vil A9 opfatte dette som værende mere relevant, end de ord man selv har skrevet – eks. I sine bullet points.
Med udgangspunkt i tidligere eksempel, så ville det have en meget gavnende effekt, hvis der i en af anmeldelserne fremgik følgende:
“These are the best LED bulbs with 60W i have ever tried. I have earlier on used bulbs with only 3500K, but these were to yellow/orange. These one with 5000K is the right white bright color. Even though they give an absolutely great light, they are still very efficient.”
Hvorfor?
Fordi der fremgår mange af de søgeord, som der også gør i titlen. Derfor er det sammenligneligt med at kunderne bekræfter det/de udsagn, som ejeren af produktet selv har lavet.
FAQ
Det samme gør sig gældende for FAQ sektionen. Den er ikke lige så relevant som reviews, da ejeren af produktet selv kan svare på spørgsmål – og derved lige snige nogle af søgeordene ind, når der skal besvares spørgsmål. Derudover er anmeldelserne også mere relevante, da det er fra personer, som rent faktisk har købt produktet.
Som nævnt tidligere, så er det utroligt vigtigt at man ikke “spammer”. Med det skal der forstås at man ikke bare lader sit- eller sine søgeord indgå så mange gange, som man overhovedet kan komme til. Teksterne og titlen skal være henvendt mennesker, den skal have værdi og det er vigtigt man holder sig til det. Det er derfor en højere prioritet at teksten giver mening end at den indeholder alle de søgeord, som man gerne vil ranke på.
Der er ikke “et loft” på hvor mange forskellige søgeord, som produktet kan ranke på, men man skal også være realistisk. Hvis man går efter at ranke på flere forskellige søgeord, så vil man opleve de bedste resultater, hvis man går efter søgeord, der læner sig op af det primære søgeord. I eksemplet brugt før i dette indlæg med LED-pæren, så er dette gjort på den korrekte måde. Alle søgeordene “læner” sig op af det primære søgeord, som jeg tager udgangspunkt i er; “LED bulb” (det søgeord, som har flest antal månedlige søgninger).
OFF-LISTING
Ofte bliver begrebet off-listing brugt i henseender, som ikke vedrører ting på selve siden. Begrebet mener jeg stadigvæk godt kan bruges, selvom det meste er synligt på siden. Til dette skal der tilføjes, at jeg her tager udgangspunkt i den del af A9 algoritme som der primært er fokuseret på performance – altså hvor godt produktet klarer sig.
Reviews
Til dig som har arbejdet med SEO på Google, så kan du sammenligne værdien af reviews med backlinks. Kort, men simpelt beskrevet. Anmeldelserne udgør en stor del af måden algoritmen rangerer produkterne på, da det er en god måde for algoritmen at vurdere “hvor godt” produktet er – og hvordan kunderne “tager imod det”.
Da A9 algoritmen er meget performance drevet, så giver det god mening, at anmeldelserne er en prioritet i algoritmen. Anmeldelserne giver kunden en idé om, hvad han eller hun skal forvente, allerede inden man bestiller produktet. Derfor giver det social proof, når man kan se et produkt har mange anmeldelser og en høj gennemsnitlig rating. Alt dette medfører en øget konverteringsrate, hvilket øger salget. Øget salg = flere penge til Amazon.
Hvis et produkt får dårlige anmeldelser, så er det også sjældent at produktet har et højt salg. Det er fordi at ens samlede produkt rating også spiller en stor rolle i A9’s øjne. Ligesom Google ønsker at vise de mest relevante resultater til deres brugere, så ønsker Amazon det samme. Hvis der er 100 mennesker der alle har givet et produkt 1-stjerne, så er det en meget klar indikation på, at det er et dårligt produkt – og hvorfor skulle Amazon vise dårlige produkter til ens brugere?
Salgs performance
Hvad er den bedste måde for Amazon at tilfredsstille sine brugere?
Vise dem produkter, som sælger rigtig godt. Hvis et produkt sælger rigtig godt, så er det en klar indikation på at produktet vækker stor interesse hos brugerne, hvilket er ensbetydende med at produktet er relevant at vise endnu flere brugere. Hvis produktet fortsat sælger godt, så vil det blive vist til flere og sælge lige så godt. Det eneste der kan modvirke denne eksponentielle effekt, er hvis at produktet har rigtig dårlige anmeldelser.
Jeg håber dette har givet dig en bedre forståelse for, hvordan Amazons algoritme fungerer, men også hvordan du nemmere vil kunne arbejde med dette i fremtiden. For at opsummere, så er Amazons søgealgoritme (A9) meget logisk bygget op. Den er performancedrevet og har brugeren i fokus.
Alt den optimering som man kan lave på produktet, den kan man sammenligne med en indholdsfortegnelse på en bog. Amazon er bogen, en kategori er et kapitel og ens produkt er et afsnit. Hvis ens produkt skal findes, skal søgealgoritmen først og fremmest kunne finde et afsnit, som handler om det, som den leder efter.
Derefter kigger den på de forskellige afsnit, som ofte “handler” om meget af det samme. Når den har kigget dem alle igennem, vurderet dem på en række af parametre, så kan den finde det afsnit som er mest relevant i forhold til den forespørgsel(søgning), som der er blevet lavet.
[activecampaign form=1]
[activecampaign form=3]