AMAZON STRATEGI
Formålet med en strategi på Amazon er det samme som med strategier på alle andre områder – læg en klar plan, så du har et klart overblik inden du går i gang. Formålet med en strategi på Amazon er det samme som med strategier på alle andre områder – læg en klar plan, så du har et klart overblik inden du går i gang.
Da Amazon et marketplace, så må den ikke forveksles med start af aktiviteter på eksempelvis Facebook eller Google. Eftersom der her er tale om et marketplace, så er det nogle helt andre tanker og overvejelser, som man skal gøre sig forinden.
Som udgangspunkt så er processen for virksomheder, der bestemmer sig for at skulle på Amazon sådan her:
Hele denne proces er kompleks, da platformen ikke er så ligetil, som mange forventer den er. Af den grund går mange fast, eller spilder en masse ressourcer i processen, hvis der ikke er blevet udført det rette forarbejde. Hvis man ønsker et solidt fundament for hele denne proces, så skal man gøre sig mange overvejelser forinden. Det er ikke det samme, som at sætte en annonce op, taste sine kortinformationer ind – og derefter være klar til start.
Når man udarbejder sin strategi i forhold til salg på Amazon, så er det vigtigt at man gør sig tanker om en række af ting forinden. Det er både rent forretningsmæsigt, men også rent personligt. Det samme gør sig gældende, når man skal overveje hvorvidt det passer ind i virksomhedens DNA og fremtidsplaner.
Af de mest overordnede tanker virksomheden skal gøre sig inden- og under opstart, indgår disse.
ER POTENTIALET TILPAS STORT TIL AT RETFÆRDIGGØRE DE NØDVENDIGE RESSOURCER
Selvom Amazon er blandt de største marketplaces i hele verden, har mange kunder og daglige brugere, så er det ikke ensbetydende med at ens virksomhed sælger produkter med en høj efterspørgsel – og om man kan indfri denne efterspørgsel. Derudover er Amazon et meget konkurrencepræget marketplace, hvilket gør at man skal være konkurrencedygtig på de produkter, som man ønsker at sælge.
SKAL AMAZON BRUGES TIL EKSPORT?
Grundet størrelsen på det danske marked, vælger mange danske forretningsejere at drømme sig til andre markeder. Selvom man ikke kan argumentere imod at der er de rette forudsætninger for en potentielt meget højere konkurrence, skal man stadigvæk behandle landene forskellige. Hvad der sælger i Danmark, sælger ikke nødvendigvis i eksempelvis Tyskland.
Man skal derfor gøre dig grundige overvejelser, inden man påbegynder en eksport – også selvom det er med hjælp fra Amazon.
PASSER AMAZON TIL MIT BRAND
Inden man påbegynder salg på Amazon, skal man vurdere hvorvidt det passer til ens brand. Ydermere skal man være klar over, hvilke konsekvenser det kan have for ens brand, hvis eksempelvis; prisen på ens produkt presses for langt ned.
Hvis ens produkt primært sælges grundet dets brand og historie, så skal man være opmærksom på hvilke værktøjer man har tilgængelig, når man sælger på Amazon. Disse værktøjer stemmer ikke nødvendigvis overens med, hvordan man normalt markedsfører – og styrker sit brand. Salg på Amazon er en pull-baseret måde at sælge på, hvor man ikke har samme mulighed for at påvirke kunden, som på andre kanaler, hvor man benytte sig af cross-channel marketing.
HVORDAN SKAL PRODUKTET LANCERES PÅ AMAZON?
Den første tid hvor ens produkt er aktivt, kan være afgørende for hvordan produktet vil sælge på længere sigt. Hvis man ønsker mærkbare resultater og vedvarende salg, kræver det at man er i gang fra starten. Det kræver en ihærdig indsats fra start, men endnu vigtigere inden produktet gøres aktivt.
HVORDAN SKAL FORSENDELSER HÅNDTERES?
Da Amazon er en platform hvor du kan sælge dine produkter, og ikke blot markedsføre dem, tilbyder de en lang række af forskellige services man kan benytte sig af, hvis man vælger deres platform som salgskanal.
Meget kort beskrevet, kan man selv stå for de enkeltstående forsendelser (FBM)- eller lade Amazon stå for det(FBA). Hvis man vælger at overlade ansvaret til Amazon, kan man have gavn af nogle fordele, der påvirker de performance baserede parametre positivt.
FBA → Fulfilled By Amazon
FBM → Fulfilled By Merchant
Tilbuddet om salg igennem et af Amazons Fullfillment centre, kan være et afgørende parameter for især små virksomheder/startups, eller virksomheder baseret på dropshipping.
SKAL JEG SÆLGE TIL – ELLER IGENNEM AMAZON?
Selvom det ikke er en mulighed for alle, så er der to måder hvor ens produkter kan blive solgt. Den ene er hvis man sælger som Vendor, imens den anden er hvis man sælger som Seller.
Den største forskel imellem disse to, er at du enten sælger PÅ Amazon eller TIL Amazon.
DE KRAV AMAZON HAR TIL DIG SOM SELLER
Ved første øjekast virker mange af de krav Amazon har, ikke specielt overvældende. Af overordnede punkter, som der er værd at lægge vægt på:
- EAN numre
- Europæisk registrerede varemærker
- Specifikke krav i bestemte produktkategorier
- Moms – hvis produkter sælges til udlandet og/eller sendes fra et Fulfillment center beliggende i andet land end virksomheden.
Vil du have hjælp – eller vide mere?
Tag kontakt og få en uforpligtende snak. Så finder vi sammen ud af, hvordan jeg kan hjælpe din virksomhed.